ایران، در شیب تند افزایش سالمندی

رئیس پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به افزایش سالمندی در دنیا گفت: کشور ما هم متاسفانه از این مسأله متاثر شده و مدل سازی‌ هایی که وجود دارد نشان می‌ دهد شیب افزایش درصد سالمندی در کشور ما در سطح دنیا تقریبا یکی از بالاترین شیب ها را دارد.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ دکتر علی اکبر حقدوست در نشست تخصصی و گفتگوی سیاستی (سلامت سالمندی در ایران) افزود: سالمندی یک مشکل و معضل بین المللی است و پیش بینی می‌ شود؛ اقتصادهای بزرگ دنیا مثل آمریکا و کره جنوبی در طی ۱۰ سال آینده به دلیل هزینه‌ های سنگین سالمندی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: افزایش سالمندی همراه با کوچک شدن خانواده و محدود شدن امکاناتی که در منزل می‌ تواند برای مراقبت سالمندی استفاده شود، بحران بسیار جدی است و هزینه های سرسام آوری را تحمیل می‌کند.

رئیس پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به افزایش امید به زندگی دراستان کرمان، تصریح کرد: در حالی که امید به زندگی افزایش یافته، اما جمعیت سالمندی که در استان کرمان وجود دارد، به ویژه خانم‌ های سالمند نسبت به آقایان، بیماری‌ های زمینه ای بسیار دارند .

دکتر حقدوست ادامه داد: متاسفانه بیماری آلزایمر در خانم‌ های استان کرمان نسبت به متوسط کشوری خیلی بالاتر است.

وی افزود: دیابت، پرفشاری خون، مشکلات اسکلتی عضلانی در سالمندان کرمانی به ویژه خانم های سالمند بیشتر است و بر این اساس می‌ طلبد ما به موضوع سالمندی بیش از پیش توجه کنیم.

این عضو هیات علمی گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت، خاطرنشان ساخت: کشور ما هم متاسفانه از این مسأله متاثر شده و مدل سازی‌هایی که وجود دارد نشان می‌ دهد شیب افزایش درصد سالمندی در کشور ما در سطح دنیا تقریبا یکی از بالاترین شیب ها را دارد. اگر برخی کشورها مانند فرانسه بعد از ۱۲۰ سال جمعیت سالمندشان از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده، پیش بینی ما این است در کمتر از ۳۰ سال در ایران اتفاق بیفتد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست که با موضوع" سالمندی و مراقبت های بلند مدت" بود، گفت: شناخت نسبت به سالمندی محدود است و بر اساس آمارهای داده شده، درصد سالمندی جمعیت ایران در سال ۱۴۲۹، ۳۱ درصد جمعیت کشور است.

دکتر وحید رضا برهانی نژاد به برخی از چالش های حوزه سالمندی اشاره و بیان کرد: ۵۵ تا ۹۸ درصد سالمندان ۲ یا چند بیماری دارند، که ۶۰ درصد منابع بیمه ای کشور را درگیر می کند.

وی ادامه داد: استراتژی جهانی و برنامه عملیاتی سالمندی و سلامت، ایجاد نظام عادلانه و پایدار مراقبت های بلند مدت ادغام یافته در زندگی روزمره سالمندان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: در حال حاضر بار مراقبت از سالمندان بر دوش خانواده ها و فرزندان است، اما مشکل اصلی زمانی است که ما با جمعیت سالمندان که به تجرد قطعی رسیدند و یا سالمندانی که دارای یک یا دو فرزند هستند، روبه روییم و در سال ۱۴۲۹ بار این سالمندان بر دوش جامعه است.

دکتر برهانی نژاد تاکید کرد: باید در آینده به فکر مراقبت های حمایتی سالمندی باشیم.

وی با بیان اینکه ما باید نگرش مان به سالمندی تغییر کند، اظهار داشت: این نگرش نیز باید در جمعیت سالمندان نیز مثبت شود و آنها سالمندی را به عنوان مرحله ای از زندگی بدانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه به اقتصاد نقره ای در حوزه کسب و کار سالمندی هم اشاره و بیان کرد: کشورهای توسعه یافته در حال حرکت به سمت این اقتصاد هستند.

دکتر برهانی نژاد در رابطه با امید به زندگی در کشور و استان کرمان، گفت: امید به زندگی در کل کشور برای زنان ۷۷ و برای مردان ۷۶ سال است، تقریبا استان کرمان هم از الگوی کشوری تبعیت می کند.

وی بیان داشت: فشارخون، دیابت و بیماری‌های شناختی به ویژه بیماری آلزایمر متاسفانه در بین سالمندان استان کرمان شیوع بیشتری دارد که نیاز به توجه بیشتر است.

شایان ذکر است؛ نشست تخصصی و گفتگوی سیاستی (سلامت سالمندی در ایران) با حضور اعضای هیات علمی و دانشجویان در محل سالن افضل پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

این نشست که به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار شد به موضوعات "حکمرانی در حوزه سلامت سالمندی"، "بار اقتصادی و هزینه های سالمندان"، "سالمندی و مراقبت های بلند مدت" و "روندهای تاثیرگذار بر سلامت سالمندان" پرداخته شد.

"سالمندی و تدابیر آن از دیدگاه طب ایرانی"، "چالش‌های نظام ارائه خدمات سالمندی"، "بسته ها و مراقبت های سالمندی" و "سلامت الکترونیک در سالمندی" از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست تخصصی ارائه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha